Reisebrev fra Arguineguin

Elever og to lærere fra Salg, service og reiseliv er i praksis på Gran Canaria. Her kommer et reisebrev fra gjengen i Arguineguin.

Vi har vært her en uke og alle har det bra så langt.

Praksisplassene

Alle arbeidsplassene er i gangavstand fra bosted, bortsett fra to elever som jobber på et hotell i fjellandsbyen Agümes. Dette hotellet er i en over 300 år gammel bygning som en gang i tiden var bygd av en aristokrat som brukte det til stall og låve for sine kameler. Lite av innlosjerte kameler her nå, men en liten oase av stillhet og ro. Thea og Kamilla tar bilturen opp til Agümes hver dag, og den tar rundt 45 minutter.

Tre av elevene jobber hos Sjømannskirka og var nå fredag med på en ungdomskveld med sangquiz, spill og god stemning. Amalie, Jeng og Andre trives og synes det er kjekt med varierte oppgaver som vaffelsteking, lage vaffelrøre, være i oppvasken og jobbe ute i kaféen.

Vi har også tre elever som jobber på en italiensk restaurant som servitører og på kjøkkenet. En hektisk arbeidsplass hvor det skjer mye og elevene sier tiden går veldig fort. Vi får gode tilbakemeldinger på innsatsen som blir lagt ned og servicen som utføres av Jonas, Ruben og Live.

Antenneservice driver med salg av TV-pakker via strømmetjenester til skandinaver (flest nordmenn) og oppfølging av kundene. Denne uken har Mathias og Daniel fått ansvar for føring av kunderegister, blant annet.

Notar har også kontor her nede og her har Oda allerede fått ansvar for å legge ut prospekt for bedriften både på norsk og engelsk.

Styrer økonomien selv

Vi bor i tre hus her nede og det er fire husøkonomer som har ansvaret for renhold, innkjøp av mat og økonomi for oppholdet. Fride, Emilia, Stian og Natalie samarbeider godt og styrer dette på en utmerket måte.

Fine utflukter

Vi har også fått tid til et par utflukter, som på sist søndag når vi kjørte opp til Roque Nublo. Den vulkanske klippen rager 1813 meter over havet. Vi slapp heldigvis å gå alle høydemetrene, men kjørte den lokale utgaven av Trollstigen, bare en mye lenger utgave. Veien gikk fra brunsvidde marker opp forbi åkrer av aloe vera og små landsbyer som klamret seg fast i fjellsidene. Tydeligvis en veldig populær vei for syklister og motorsyklister, rundt hver sving møtte vi en ny gjeng med syklister med kondomdrakt som svettet seg oppover.

Vel fremme var det smekkfullt på parkeringsplasser og langs veikanten, men et par hundre meter lenger fremme fikk vi sneket oss inn langs veiskuldra. Gjengen hev seg ut av bilen, noen litt bilsyk etter alle svingene, og la på vei mot den vulkanske toppen. Turen gikk på gode stier og vi brukte en god halvtime til å nå platået under klippen. Her var det som et sort månelandskap med null vegetasjon. På en høyde av 1733 meter kan vi si at vi har vært på høydetrening. Det var noen som ikke var vant til å gå på fjellturer, men opplevde dette som veldig kjekt. Det liker vi!

Vi kjørte ned fra fjellet og ned til Las Palmas. Der ble det tid til shopping og mat på Centro Commercial Las Arenas, meget populært!

Fellesmiddager

Vi har hatt fellesmiddager og elevene har selvsagt også tid til å bare roe ned på kveldene om de føler for det. Det har blitt noe bading på enkelte, men ikke mye når de arbeider til 15-16 hverdagene. Solen har vært fremme det meste av tiden, men i helga dessverre mer skyer enn sol. Temperaturen ligger rundt 21-22 grader midt på dagen og ned i 17 grader på kveldene.

Un cordial saludo

Hilsen Marius Skåre og Victor Haram

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.