Reglement lærebøker

Som elev hos oss, får du låne lærebøker av skolen gratis. Du/dine foresatte er erstatningsansvarlige for alle lærebøkene du får låne, og det er derfor viktig at du tar godt vare på de gjennom hele skoleåret. Skriv navnet ditt i bøkene dine etter utlevering ved skolestart, så er det lettere å holde styr på hvilke eksemplar som er registrert på din lånekonto.

Alle lærebøker skal leveres tilbake til biblioteket på slutten av skoleåret. Det er viktig at du leverer inn de eksemplarene du fikk utlevert ved skolestart. Leverer du bok med feil strekkode, er det det samme som at boka ikke er levert inn. Bøker som ikke blir levert inn innen sommerferien vil bli fakturert.

Vi sender først ut et varselbrev i posten, i tillegg til å purre i biblioteksystemet. Deretter blir det sendt ut en faktura (erstatningskrav) fra fylkeskommunen. Om fakturaen ikke blir betalt, går kravet videre til inkasso. Om boken dukker opp etter at du har betalt fakturaen, får du ikke refundert beløpet. Du kan da beholde materialet du har betalt erstatningskrav for.

Mistet bok?
Dersom du mister en lærebok i løpet av skoleåret, må du ta kontakt med oss på biblioteket, så kan vi hjelpe deg i jakten på den tapte boken. For å kunne ta del i undervisningen vil du eventuelt få utlånt et nytt eksemplar, og du vil ha erstatningsansvar for begge eksemplarene av boka.

Glemt bok?
Har du glemt boken din en dag? Da kan du få låne en lærebok på dagslån, så lenge vi har på hylla. Husk at vi kan gå tom for bøker, og at det ikke kan garanteres at vi har til overs av det du trenger.

Bytte av fag?
Om du bytter programfag i løpet av året må du ta med boken til faget du bytter fra, for å få utlevert ny bok i faget du har byttet til.

Sluttet på skolen?
Elever som slutter på skolen i løpet av skoleåret må levere inn lærebøkene sine med en gang, og kan ikke ta med seg disse til en annen skole.

Privatister
Privatister som har elevstatus hos skolen kan få låne lærebøker om vi har tilstrekkelig lagerkapasitet. Privatister som ikke har elevstatus, må selv ta ansvar for å skaffe seg de læremidlene de trenger for å fullføre eksamen.