Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Kildekritikk

Når du skriver oppgaver, trenger du som regel tilleggsinformasjon. Du må finne kilder som gir deg ny informasjon om temaet du arbeider med. En kilde kan være alt fra læreboka til en muntlig kilde i nabohuset.

Det er viktig at du forstår det som står i kilden. Informasjonen i kilden skal føre til ny kunnskap. Du må bruke læringsstrategier, f.eks. nøkkelord, tankekart osv. når du arbeider med informasjonen.

Kildekritikk betyr å vurdere kilden du vil bruke. Du skal vite noe om kilden din og kunne vurdere om den er en god eller dårlig. Kildekritikk og kildehenvisning henger nøye sammen. Hvis du har laget en kildehenvisning etter APA standard, har du allerede fått vite en del om kilden din.

En enkel måte å drive kildekritikk på, er ved å bruke spørreord:

Hva er dette?

Hva menes med informasjonen?
Finn ut mer om kilden din. Bla i boka, google litt, sjekk litt rundt på nettsiden osv.
Hvilken sjanger er det?
Hva forteller url-adressen deg?

Hvem står bak/er ansvarlig for informasjonen?

Finn ut litt mer om forfatter, ansvarlig for nettsiden, den muntlige kilden.

Når ble dette skrevet eller sagt?

Er det gyldig?

Hvordan fremstår kilden?

Virker kilden ryddig og korrekt?
Har sjangeren noe å si? Er det en primær- eller sekundærkilde? Er kilden objektiv eller subjektiv? Er det troverdig?
Har kilden kildehenvisninger?

Hvor er kilden fra?

Er opplysningene hentet fra facebook, en blogg, et debattprogram eller er det basert på vitenskaplig forskning?
Hvorfor er det skrevet?
Hvorfor er denne teksten utgitt? Hva vil den ansvarlige/forfatteren med teksten? I hvilken sammenheng er det skrevet/sagt?

Du finner flere måter å drive kildekritikk på wikien på skolens hjemmeside.